Sayfa Başına Dön

Zaman Yonetimi İle İlgili Deneyimlerim

Hiç yorum yok
zaman yönetimini nasıl uyguluyorum
Uzun süredir zaman yönetimi konusunda ne yapabilirim diye düşünüyorum. Okuduklarım, araştırdıklarım daha önce bildiğim şeyler olduğu için beni motive etmediği gibi harekete de geçirmiyor. Bir gün bir liste oluşturuyorum ertesi gün başka bir liste...Bir gün bir konuyu ele alıyorum, başka bir gün başka bir konuyu...

  Hayatımı gözden geçirdiğimde etkili zaman yönetimini bir dönem bayağı iyi uyguladığımı hatırladım. O zamanlar planlı hareket ederken şimdi nasıl bu hale dönüştüğümü düşünüyorum. Ve o yıllarda hedeflerimi her gün  nasıl uyguladığımı  bu yazımı hazırlarken hatırlamaya çalıştım.

 Zaman yönetimini nasıl uyguluyordum?
İlk önce yürüyüş yapmayı alışkanlık haline getirmeyi hedeflerim arasına  koyduğumu anımsıyorum.  Hareketsiz yaşadığım bir dönemde huzursuz bacak sendromuna tutuldum. Bu da her gün yürüyüş yapmam gerekliliğini doğurdu. Yürüyüş yaptıkça kısa sürede sorunumdan kurtuldum. Yürüyüşün önemini çok iyi kavradığım bu dönemde kesinlikle hayatımın bir parçası haline getirmem gerektiğine karar verdim.

Yürüyüş ve egzersiz yaptığım dönemle yapmadığım zamanlar arasında  büyük bir fark gördüm.
Yürüyüş yapmadığım zamanlarda  sabahları uyanmakta zorlanıyorum. Gün içinde enerjim çok düşük oluyor. Her  sabah o hareketleri yapmam gerektiğini hissediyordum.

 Ayrıca güne hareketsiz başladığımda  zihnim karmakarışık olduğunu, bir düzensizlikle karşı karşıya kaldığımı idrak ettim. Hareket etmek daha planlı düşünmeme ve davranmama dolaylı olsa da bir etkisi olduğunu anladım.

Benim Listemdeki 1. madde  olan yürüyüşe yoğunlaşma hikayem böyle başladı. Alışkanlığa dönüştürmek benim için çok zor olmadı. Rahatsızlıktan kurtulma düşüncesiyle hareket ettiğimden ve bana iyi geldiğini fark etmem bunda en büyük etken.

Listemde 2. madde ise  zamanla kendiliğinden belirlendi. 2014 yılında bloğumu açtığımda  aklımda daha iyi nasıl yazabilirim sorusunu beraberinde geldi. Bu konuyu araştırdım.

Yazmak için ilk madde ve en önemli madde olan kitap okumak  sürekli karşıma çıkınca yıllar önce edindiğim sonra bıraktığım kitap okuma alışkanlığını yeniden kazanmam gerektiğini anladım. Küçük bir not defteri edindim. Okuyacağım kitapları listelemek için. Her okuduğum kitabı yazıyor, yanlarına tarih atıyordum. Ve uyumadan önceki saati de kitap okuma  saati olarak ayarlamıştım.

O yıl 70 kitap okudum. Yalnız  gece uyumadan önceki saati kitap okuma süreci olarak ayarlamam bunda büyük bir etkendi. Tabii zamanla bu saate uymadım. Mesela geçen sene 34 kitap okudum. Sanırım belli bir saati belirlediğinizde her gün o saate uymak daha kolay oluyor. Belki 34 kitap fazla bir sayı  olmayabilir, en azından kitap okumayı süreklilik haline getirmek benim için yeterli olduğunu düşünüyorum..

O gün bugündür bu iki alışkanlığı az ya da çok sürdürüyorum...

zaman yönetimi












Zaman yönetimi için en önemli şey: Not Almak
Yapacaklarınızı kağıt üzerinde görmenin inanılmaz etkisi var. Zihninizde yapacaklarınızı tasarlamak  bir gün bilemediniz iki gün  size yararı oluyor. Kağıt üzerine geçirdiğiniz bir plan ise  her gün yapacaklarınızı hatırlamanıza,  sizi motive etmesine ve harekete geçmenize çok yardımcı oluyor.

Ben kendim için  bir çizelge oluşturmuştum. Yürüyüş yaptım mı hemen  defterimde yürüyüş yazan yere o günün tarihini atıyor, hemen yanına bir artı koyuyordum. Bunu kesinlikle küçümsemeyin. Her gün o defterdeki maddeyi görmek size yapacaklarınızı hatırlatıyor. Artı işareti koymak ise motive ediyor. O kalemle attığınız artı beyne kararını uyguladın  mesajı veriyor. Kendinizi daha iyi hissediyorsunuz. Ertesi gün yine o artı işaretini koymak için zihin bir şekilde o aktiviteyi hatırlatıyor.

Kitap okumak ve yürüyüş yapmayı yukarıda anlattığım gibi adım adım yaptım. Size bir liste oluşturun deseydim. O listedeki maddeleri uygulayın deseydim uygulamakta çok başarılı olamayabilirsiniz, o liste gözünüzde büyüyebilir,  yapacaklarınızı erteleyebilirsiniz büyük ihtimal. Bu listeyi yine oluşturun Ancak sadece bir konu üzerinde çalışın. Onu alışkanlık haline getirince diğer maddeye geçin.

Böylece zihninize bir konu için eğitmiş olursunuz...Diğer maddeyi de hayatınıza entegre etmek gerçekten kolaylaşıyor.

Genelde zaman yönetimi için bir liste oluşturulması önerilir. Bu listeyi önceliklerinize göre belirleyin denilir. Böyle bir liste hazırlamak ki birçok maddeyi içinde barındırıyor bu da  hayatı baştan başa yeniden dizayn etmek demek.

 Bazen değişim korkutucudur, yeniliklere adapte olmak zordur. O yüzden benim tavsiyem düzeninizi bozmadan o an sizin için önemli hangisiyse sadece o bir konuya yoğunlaşın ve  önce onu hayatınıza geçirin.

 Hatırlayın; bizler bir işi alışkanlık haline getirmek için zorlanırken  maddeler dolusu bir liste korkutucu gelebilir. Eğer uygulama konusunda bir sorun yaşıyorsanız, bir direnç ile karşılaşıyorsanız Kaizen Yolu: Değişim için küçük bir adım başlıklı yazım ve bahsettiğim  kitap size belki yardımcı olabilir.

Bu yazımı hazırlarken şimdilerde  zaman yönetimi konusunda neden başarısız olduğumu da gözden geçirme fırsatım oldu. Bazen eski deneyimler size yol gösterebiliyor.

Fark ettiyseniz zaman yönetimini bir alışkanlık edinme ile birlikte anlattım. Nasıl alışkanlık kazanabilirim sorusunu zaman yönetimiyle birlikte ele aldım.Çünkü bu iki konu birbiriyle ilintili..













Altın Saat:
Sabah uyandığınız saatten birkaç saat erken uyanıp bu altın saat denilen zamanı kullanabilirsiniz.

Hayatında başarıyı yakalamış insanların sabahın erken saatlerini kendilerine ayırdıkları konusunda bir çok yazı okudum. Ve günün bu ilk saatine altın saat olarak ifade ettiklerini gördüm.

 Kendi hayatımda ise eskiden erken saatleri daha verimli kullandığımı fark etim. Gün içerisinde bir ağırlık çöküyor, zihin dolu oluyor. Birçok faktör, uyaran çıkıyor...Ve planlarınızı uygulamak güçleşiyor. O yüzden sabah erken saatleri değerlendirmek burada önemli oluyor.

Burada yine önemli bir detaydan söz edeceğim; siz eğer bir alışkanlık edinmemişseniz sabah uyandığınızda onu uygulamak zorlaşır. Burada püf nokta alışkanlık edinmek istediğiniz konuyu günün belirli bir zamanında yapmaya başlayın. Daha sonra beyninize öğrettiğiniz alışkanlığı sabah saatlerine kaydırın. Başka türlü sabah uyandığınızda yapmak istediğiniz şeyi uygulamakta zorlanabilirsiniz.

Gün içerisinde mesela bir mail geliyor. Ve ben ona yoğunlaşıyorum. İnternette takılı kalıyorum bir amacım olmamasına rağmen...Zaman akıp gidiyor. Yapacaklarım için harekete geçemeyebiliyorum
Sabahın dinginliği ve sessizliği işinize odaklanmanız açısından iyi bir zaman dilimi.  Aynı zamanda sabah saatlerini değerlendirdiğinizde gün içinde de daha kararlı ve planlı hareket ettiğinizi fark edeceksiniz.
zamanı yönetmek













Sizden çalan, zamanınızı çalan şeyleri belirlemek:
Zaman yönetimin püf noktası; fazla tv mi izliyorsunuz, internette çok mu vakit harcıyorsunuz...Boşa harcadığınız vakitleri belirleyip o süreyi değerlendirmek.  Yani size bir şey katmayan, zamanınızı boşa harcadığınız vakitleri belirleyin. O boş zamanların bir bölümünü değerlendirin.

Mesela ben İnternette zaman çok geçiriyorum. (Daha önce yine bir yazımda bu konuya değinmiştim.) İnanın hiçbir şey yapmıyorum. Ben de ufak da olsa bir yol buldum. interrneti açık bırakıp diğer işlerimle ilgiliniyorum. Şimdilik böyle bir yöntem buldum.

Farkına vardığım şey zaman yönetimini uygulayabilmek  için bazı özelliklerimizi değiştirmeniz gerekiyor. Bu da kendinizi tanımaktan geçiyor.
Kişisel, ruhsal, zihinsel gelişim yine zaman yönetimini uygulayabilmeniz için  olmazsa olmazı...Hatırlatırım zaman yönetimi kendini yönetmekten geçiyor. Dolayısıyla kişisel gelişiminize yönelmeniz gerekiyor.
zaman yönetimi







Zamanı yönetmek aslında kendinizi yönetmekten geçiyor:
Zamanı iyi  değerlendirebilmek için,  kendinizi  yönetebilmek için ruhsal, zihinsel ve bedensel olarak güçlü olmanız gerekiyor. Bu nedenle Kendinizi yönetmek için güne başlamadan önce ruhsal, zihinsel, bedensel size  iyi gelecek bir şeyler yapmayı kesinlikle ihmal etmeyin.
Önceliklerimiz arasında şu üç şey olmasına özen gösterin.

Zihinsel: kendinizi iyi hissettiren kitaplar okumak, olumlama, telkin gibi ...
Ruhsal; nefes egzersizleri,dua etmek gibi ruhunuza iyi gelen şeyler yapmak
Bedensel; yürüyüş, egzersiz...
Üç kategori ye ayırmış olsam da egzersiz mesela sadece beyine değil zihne ve ruha da iyi geliyor.
Örnekler sadece bir misal...
zamanı nasıl  yönetebilirim

Verimli Saatler:
 Çok çalışmak, uzun süre çalışmak verimli çalıştığınız anlamına gelmez. Önemli olan belli bir süreyi bir çalışmaya ayırdığınızda konsatre olarak bu süreyi iyi değerlendirmek.

Zamanı verimli kullanmak için günün en verimli zamanı bilmek de önemli. Zihnin en iyi olduğu, enerjimizin en yüksek olduğu zamanı belirlemek zaman yönetimi için önemli faktör. Zihninizin en iyi çalıştığı zamanda bir şeyler öğrenmeyi en bitkin zamanları da günün sıradan işlerine vakit ayırabilirsiniz.

Kendini Geliştirmek için zaman yönetimi:
Benjamin Franklin'in 5 Saat kuralına da burada değinmek istiyorum..
Benjamin Franklin 10 yaşında okuldan ayrılıp babasının yanında çalışmaya başlamış. Yeterince eğitim almamış bir insan mucit, yazar, diplomat, politikacı...gibi bir çok alanda başarılı nasıl olmuş diye bir soru insanın aklına geliyor.

Planlı öğrenme tekniğinden tutun,  insan ilişkilerine  kadar birçok konuda kendini geliştirmek için uyguladığı pekçok yöntemi var. Sürekli kendini geliştirmiş bir insan. Herkes  faydalansın diye  uyguladığı yöntemleri  paylaşmış.
zamanı yönetmek











Planlı Öğrenme:
 5 saat kuralı olarak da geçiyor. Üç yıl önce 10bin saat kuralı ile ilgili bir yazı yazmıştım  bayağı motive ediciydi benim için. Sanırım   bir konuda pek uzmanlaşmak, ustalaşmak istemiyor olsam gerek ki üç sene önce yazdığım bu kuralı  uygulamamışım.

 Siz de benim gibi 10bin saat kuralını hayata geçiremeyenlerden misiniz?  Hiç üzülmeyin. Benjamin Franklin'in 5 saat kuralı var. Şu an gördüğüm kadarıyla çok revaçta.
Bir konuyu öğrenmek için 5 saat kuralını uygulamak yeterliymiş.

Bu 5 saat kuralı nedir?
Benjamin Franklin hafta içi her gün 1 saatini bir konuyu öğrenmek için  ayırıyormuş. O nedenle 5 saat kuralı diye adlandırıyor. O konuda yeterince bilgi sahibi olduğuna inandığında başka bir konuya geçiyormuş.

Günümüzde başarılı olmuş birçok ünlü isim Benjamin Franklin'in bu yöntemini uyguluyormuş.
Öğrenmek istediğiniz bir konuya her gün sadece bir saatinizi ayırdığınızı düşünün. O konuya hakim olduğunuza kanaat getirince  diğer başka bir konuya geçebilirsiniz. Bu sistemi benimsediğinizde planlı bir öğrenmeyle istediğiniz mevzuda kendizi geliştirebilirsiniz.

Her gün 1 saat ayırdığınızda yaklaşık bir ay süre bir konuyu öğrenmek için yeterli deniliyor.

Zaman yönetimi sürecinde öğrenmek istediğiniz konuyu belirleyin sadece bir saat o konuyu çalışın. Mesela kitap okuyun. Sadece bir saatinizi kitap okumaya ayırın.. Okuyacağınız kitabı kendinizi geliştirmek istediğiniz alanda seçebilirsiniz. Ben  roman okuyorum. Kendimi geliştirmek istediğim bir alan belirlediğimde kitap türünü de ona göre değiştirmeyi düşünüyorum.

Yalnız Benjamin Franklin bu planlı öğrenmeyi şu şekilde kullanıyormuş.
*Kitap okuma
*Okuduğu kitap hakkında düşünme
*Hayatına uygulama.
Gördüğünüz gibi kitabı alıp sadece okuyup geçmiyor, üzerinde düşünüyor ve bu kadarla da kalmıyor hayatına uyguluyormuş....Kısaca derinlemesine bir öğrenme gerçekleştiriyor. Ve o konuda öğrendiğini anlayınca başka bir konuya geçiyormuş.

Kendiniz geliştirmek gibi bir hedefiniz varsa günde bir saatinizi ayırarak bu yolda ilerleyebilirsiniz.



Hiç yorum yok :

Yorum Gönder