Sayfa Başına Dön

Blog Yazmak İsteyenlere Oneriler

10 yorum
blog yazmak istiyorum
Blog açmak isteyenlerden sorular geliyor bazen. O zaman söyleyecek o kadar çok şeyim oluyor ki pek tabii çoğunu da yazamadığımı fark ediyorum. Sonradan şundan da bahsetseydim keşke dediğim oluyor. E-postalara verdiğim cevapların  yeterli olmadığı  hissine kapılıyorum. Sonradan hatırladığım fikirler altın değerindeymiş gibi önem kazanıyor bir an gözümde.  Bazı şeyleri e-postayla ifade etmek nedense zor oluyor benim için. Bu nedenle Blog yazmak istiyorum diyenler için zihinlerindeki belirsizliği biraz olsun gidereceğini düşündüğüm fikirlerimi, deneyimlerimi, önerilerimi paylaştığım yol gösterici bir yazı yazmaya karar verdim.

1-Bloğunuz Hobiniz Olsun:
Blog açmak isteyenlere ilk önereceğim şey bunu hobi olarak görün, yapın. Böylece karşınıza çıkan olumsuzluklar karşısında yılmaz devam edersiniz. Kendinizi yalnız hissettiğinizde, ben ne yapıyorum dediğinizde, kopyaların öne geçtiğinde, kimse yazılarınızı okumadığını düşündüğünüzde pes etmezsiniz.

Bloğunuz boş bir sayfa; bloğunuza ne yazarsanız, izlediğiniz yol ne ise onun karşılığını alırsınız.Tabii izleyeceğiniz yol başlarda belirsiz olduğu için hobi olarak düşünmeniz size iyi gelecektir. Yazmaktan keyif alın; tecrübelerinizi, bilgilerinizi yazarak bir anı bırakın kendinize...Öğrendikçe ve yazdıkça profesyonelleşeceksiniz...

2- Zaman çok çabuk geçiyor. Blog açmak istiyorsanız beklemeyin hemen açın :
Bir yıl sonra yine bir şeyler yapmak isteyeceksiniz, iki yıl sonra fark yaratacak bir şeyler yapmak isteyeceksiniz.Üç yıl sonra bir bakmışsınız keşke blog açıp, ilgilenseydim diyeceksiniz...O yüzden hiçbir beklentiniz olmadan bloğunuzu açın. Yazın. İleride bloğunuzun ne kadar faydası olacağınızı bilemezsiniz.

Yıllar geçtikçe bloğunuzun yaşı ilerledikçe siteniz değerleniyor. İnsanlar kendi bilinirliğini artırmak için bloglara başvuruyorlar. Kitaplarını, ürünlerini tanıtmak için sitelere para veriyorlar...

 İleride işinizle ilgili bir girişim için elinizde bir bloğunuz olsun....Sosyal ağınız nasıl varsa kapatmayı düşünmüyorsanız bloğunuzda öyle hep var olsun...

İnternette bir sitenizin olması size referans olması açısından çok kapılar açabilir. Hobi olarak başladığınız bu işi profesyonel devam etmek istediğinizde donanımlı olacaksınız....Birçok insana ulaşmanın en iyi, uygun mecralardan biri.

3-İlk iki, üç ay kimsenin gelmediğini bilin:
Bundan dört sene önce bloğumu ilk açtığımda bloğuma herkes bir anda gelecek sanıyordum. Başlarda tedirginliğim biraz bu yüzdendi. Meğersem işler öyle yürümüyormuş. Her şeyin bir sırası varmış. Benim için aslında ziyaretçi gelmemesi çok iyiydi. Ben de bu zamanı öğrenmekle geçirmiştim.

Aslında Google'ın bloğunuzu kısa sürede fark etmesi, yazılarınızın sıralamada daha kısa sürede yer alması için bazı yapılması gerekenler varmış. Mesela yazılarınızı sosyal ağlarda paylaştığınızda bu zamanı kısaltmanız mümkün. Google Console'ye mülk olarak sitenizi  ekleyerek  Google'a tanıtabilirsiniz. Diğer bloggerlerin sayfalarında yorum yaparak kendi kitlenizi oluşturarak da daha kısa sürede bu amacınıza ulaşabilirsiniz.

Eğer çok acemi olduğunuzu düşünüyorsanız bir bilginiz yoksa o zaman bu yalnızlık ve ıssızlık dönemini kendiniz geliştirmek, öğrenmek için bir fırsat olarak değerlendirin. Bloğun teknik konularını öğrenmek ve içerik oluşturmak için kimsenin olmamasının iyi bir şey olduğunu düşünerek bloğunuzla ilgilenin.

Siz ziyaretçi gelmiyor diye bloğunuzu terk ettiğinizde, belli bir süre sonra Google  internette yazılarınıza yer verebilir...Sizin beklentinize biraz geç cevap veriyor. Yeni sitelerin Google tarafından fark edilmesi biraz zaman alıyor. O nedenle pes etmeyin ısrarla devam edin. Yazı yazdıkça görünür olmaya başlayacaksınız.

4-Ne Konuda Yazacaksınız?
Ne yazacağınız konusunda bir fikriniz yoksa bildiğiniz bir konuda yazmaya başlayın. Bir hobiniz var mı? Örgü, kendin yap, el işleri, çizim, yemek...gibi... Kitap okumayı çok seviyorsanız kitaplardan başlayın. Ya da kitap okuma alışkanlığı edinmek istiyorsunuz. Bloğa yazmak için kitap okumak sizi harekete geçirebilir. Bir de kitap hakkında yazdıklarınız yazma konusunda kendiniz geliştirmek için güzel bir yöntem olabilir. .

Film izleyen biriyseniz filmlerle ilgili bir blog olabilir. Ya da öğrenmek istediğiniz bir alanı belirleyip hep kendinizi geliştirirken hem de bu öğrendiklerinizi paylaşabilirsiniz. Kodlama öğrenmeye karar verdiniz bu konuda taze taze öğrendiklerinizi yazabilirsiniz.

Mesleğinizle ilgili bir blog çok daha güzel olabilir. Hem bildiklerinizi paylaşırsınız hem de kendinizi geliştirmek için bir vesile olur. İnsanların eksikliklerini görmesi açısından çok güzel bir yol aslında.

Ben bazı arkadaşlara neden işinizle ilgili bir blog açmıyorsunuz diyesim var. İnsanlar deneyimli tecrübeli kişilerden muhakkak yararlanmak istiyorlar.
Hangi konuda blog açmalıyım  başlıklı yazıma da göz atabilirsiniz.

5-Para Kazanabilir miyim?
Para tabii kazanabilirsiniz. Bloğunuzu açtınız. Yazılarınızı yazdınız. Belli bir süre sonra Google Adsense'e başvuruyorsunuz. Siteniz onaydan geçtikten sonra reklamlar sitenizde görünüyor. Adsense tıklanma başına ve görüntülenmeye göre kuruş olarak başlarda kazandırıyor. Reklamları doğru yerleştirirseniz ve zamanla günlük kazandığınız bu kuruşlar tl'ye yükselebilir. Ziyaretçi sayınız ne kadar fazla olursa; yazdıklarınız, reklam verenlerin reklamlarıyla ne kadar alakalıysa...gibi birçok faktör kazançları etkiliyor.

Aslında para kazanmak için farklı alternatifler de bulunuyor. Dediğim gibi bloğunuzu hobi olarak görün. Para kazanmaya odaklanırsanız başlarda hayal kırıklığına uğrayabilirsiniz. Ziyaretçi sayınız, hangi alanda içerik paylaştığınız, kaliteniz...gibi bir çok faktör etkiliyor kazançları..

6-Aileme, çevreme bloğumdan bahsetmeli miyim?
Bence blog açarken sorulması gereken önemli sorulardan biri. Ailemin, çevremin benim bir bloğum olduğundan haberleri yok mesela. Blog açmayı düşündüğüm zaman biraz bahsetmişti onlara.

Kamuoyu yoklaması yapmıştım yani. Aslında çok destekleyici yaklaşmışlardır. Ancak bloğumu saklamamın benim motivasyonum açısından daha iyi olacağına karar vermiştim. Şimdi rahat rahat yazıyorum. Bilseler bloğumdan çıkmazlar sanırım...

Bazı blogger arkadaşların keşke çevreme söylemeseydim diye yakındıklarını yazılarında okuduğumda doğru karar verdiğimi daha iyi anlıyorum. Kişisel blog olarak yazanlar bazı şeylerden bahsedemediklerinden söz ettiklerini görüyorum.

Bazı bloggerlar ise yaşadıkları sorunları bloğa taşıdıklarında, bahsettikleri kişiye cevap hakkı doğuyor ve bu cevap hakkını kullandıklarını gördüğümde düşüncelerimin çok isabetli olduğunu anlıyorum o zaman. Gerçi şikayetvari bir yazı yazmıyorum ben...

Yakın çevrenizin hatta sizi tanıyanların bloğunuzu bilip bilmemesinin size avantaj mı dezavantaj mı olacağını sorgulamanızı tavsiye ederim.
blog açmalş istiyorum

7-Blog Sahibi Olarak Hep Araştırın, Daima Araştırın:
İşler istediğiniz gibi gitmese de bloğunuzla ilgilenmeyi bırakmayın. Eğer ne yapacağınızı bilmiyorsanız araştırın. Tıkandığınızda araştırın. Yanlış giden şeyler olduğunda araştırın. Kafanız karıştığında araştırın. Muhakkak sizin sorunlarınızı yaşayan ve çözümü paylaşan birileri daha önce olmuştur internette....

8-Biriyle konuşuyor, sohbet ediyormuş gibi yazmak:
Bu konuya özellikle değinmek istiyorum. Blog açmak konusunda teşvik edici yazılar yazıyoruz. Ancak sizin ne yazacağınıza ve nasıl yazacağınıza biz karar veremeyiz.

Televizyonda ünlülerin ideal kişiler olmasını istiyoruz. Okuduğumuz kitapların doğru mesajlar vermesini... İnternette de bu böyle. Normal insanlar olarak bir bloğumuz olsa da yazdıklarımız kimseyi rahatsız etmeyecek, doğru mesajlar vermesi gerekiyor. O nedenle üslubumuz, yazdıklarımız, ne yazdığımız tüm insanlığı olumlu etkileyecek şeyler olmalı. Hepimiz normal hayatta birçok kusurumuz, hatalarımız var. Ancak kitaplarda, ünlülerden hatta sosyal ağlardaki paylaşımlarda bile ideal, doğru olanı görmek isteriz. Bu blog için de geçerli...

Bir konuda uzman değilsek kitap dili, bilimsel bir dil kullanmaktan kaçınmak gerektiğini düşünüyorum. Bir arkadaşınızla konuşuyormuş gibi sohbet ediyormuş gibi yazmanız kendi tecrübelerinizden bahsetmeniz daha samimi olur.
blog açmak isteyenlere öneriler

9-Seo Önemli (Arama Motoru Optimizasyonu):
Google sıralamasında yazınızın yer almasın istiyorsanız Seo çalışması yapmalısınız. (Ben arama motoru olarak hep Google'dan bahsetsem de tabii tüm arama motorları için geçerli anlattıklarım...)

Ben terimlere çok takılan birisi değilim, hiç de olmadım. Bundan dört yıl önce Seo kelimesi pek çok kez karşıma çıksa da hiç araştırma gereği duymamıştım. Uzmanların ilgilendiği ulvi ve uygulaması zor bilgiler bütünü olarak diye düşünmüş, bu konuyu bir kenara koymuştum.

 Ben daha çok bloğumu geliştirmeye ve yazılarımla ilgilenmeye odaklanmıştım. Önce hedef kitlemi belirlemiştim; organik ziyaretçilerin yazılarıma ulaşması ilk amacımdı. Bunun için yazılarımın Google sıralamasında yer alması gerektiğini biliyordum. Anahtar kelimeler, etiketler...gibi konulara önem verdim.  Bloğumun hızı için resimleri optimize ettim. Özellikler kısmını boş bırakmadım.

Kısaca bloğum için düzenlemeler, iyileştirmeler yoluna gittim hep. Sonra öğrendim ki bu yaptıklarımın adı Seo'ymuş.  Bu kaçındığım konuyu bir gün araştırdığımda gerçeği fark etmiştim. Zaten isimler konusunda bir problemim olduğunu hep düşünürüm.

Bazı arkadaşların yazılarında Seo kötü bir şeymiş gibi bahsettiklerine rastlıyorum. Ve çok şaşırıyorum. Acaba onlar Seo'yu  ne olarak görüyorlar çok merak ediyorum.

Seo neden önemli?
Bir yazı yazdınız ve hedef kitleye ulaşmak istiyorsanız Seo çalışması gerekiyor. Seo derken neyi kastediyorum? Bir mektup yazdık. Ptt verdik. Adres yok. Kime gideceği yazmıyor. Adresi, göndereceğimiz kişi olmadan mı postaya veriyoruz mektubu. Hayır.

Mektubunuzu özenle yazdınız. Zarfa adresini, kime gittiğini yazdınız. Neden? Bir mektup yazarken gideceği kişiye ulaşması için bu bilgileri yazıyoruz da Google gibi arama motorlarında yazınızı okumak isteyen kitleye ulaşması için adresi yazımızda niye belirtmeliyim ki? Yazınız Google'nın sonsuz alanında bir yerlerde görünüyor ama acaba nerede?

Bir insan sizin yazınızı okuyup..hımmmm ana fikri bu. O zaman şu şekilde arama yapanlara bu yazı ulaşsın diye bir kategoriye ayırmıyor. Botlar yazı içerindeki anahtar kelimelere, etiketlere göre yazıları sıralıyor, kullanıcıların aradığı cümlelerle eşleştirmeye çalışıyor.

Gerçi yapay zeka gün geçtikçe bayağı gelişiyor belki çok yakın bir zamanda bu anahtar kelimeye bile gerek duymadan direkt yazınızın ne olduğunu anlayan botlar olacak. Tabii o zaman gelene kadar biz şimdi öğrendiklerimizi en iyi şekilde uygulayalım.
blog açmak isteyenlere öneriler
Anahtar Kelime Kullanımı:
Anahtar kelime Seo açısından önemli. Google sıralamasında yazınızın görünmesini istiyorsanız ilk önce yapmanız gereken şey yazdığınız yazıdaki anahtar kelimeyi belirlemek ve kullanıcıların aradığı anahtar kelimelere bunu uyarlamak.

Google botları çok gelişmiş durumda ve hala geliştirilmekte. Anahtar kelimeleri aynı kalıpta kullanmaya bile gerek yok. Bir yazımda anahtar kelime doldurduğum yönünde haklı bir tespitle karşılaştığımda çok anlam verememiştim. Çünkü 2000 kelimelik bir yazıda 5, 6 anahtar kelimenin lafı mı  olur diye düşünmüştüm.

Bazı yazılarımın başı okunmayacağını, ziyaretçilerin direkt örneklere yöneleceğini düşündüğümden yazımın başına pek özen göstermediğim de olmuştur. Bunu ben bilsem de ziyaretçilerin davranışlarını tahmin etsem de maalesef yazınızın kalitesine yine de dikkat etmeniz gerekiyor.

Anahtar Kelimeyi Cümle içinde Akıcı, Doğal Şekilde Kullanmak:
Google'ın bu konudaki bir yazısını okumuştum. Çok güzel ifade etmişler, hep hatırlarım. Anahtar kelimeleri cümle içinde akıcı bir şekilde kullanılmasından bahsediyordu. Anahtar kelimeyi direkt vermekten ziyade cümle içinde kimseyi rahatsız etmeyecek, göze batmayacak şekilde ifade edin, diye belirtiyordu. 

Anahtar Kelime Tekrarından Kaçınmalıyız:
Blog yazmak, blog açmak gibi anahtar kelimelerimizi belirledik diyelim . Bu iki anahtar kelimeyi cümle içinde kullanmaya çalışalım. Blog açmak ve yazmak çok kolay aslında. Dediğimizde 'blog' kelimesi tekrarından kurtulmuş, ayrıca anahtar kelimeleri cümle içinde doğal, akıcı şekilde yerleştirmiş oluyoruz. 

Peki ziyaretçiler hangi anahtar kelime kullanarak arama yaptığını nasıl öğrenebiliriz? Bunun için anahtar kelime araçları var. Ancak ücretli mi değil mi bir fikrim yok.

Yazı Başlıkları:
Bloğunuzda yazı başlıklarını Günlük1, Günlük2, Günlük3 şeklinde aynı kelimelerle kullanmamanızı öneririm. Bir bloğa uğradığınızda birçok yazı aynı başlıklar şeklinde verilmiş olsa siz o başlığı tıklar, okur muydunuz? Başlıklar aynı olduğunda içerik de aynıymış izlenimi verecektir.

Okulda  kompozisyon yazarken yazı içeriğini anlatan bir başlık nasıl kullanıyorsak blog yazıları içinde bu geçerli aslında. Başlıklarınız hem yazı içeriğini kapsasın hem de anahtar kelimeyi içersin.

Yazıda ne anlatıldığını başlıkta görmek o yazıyı okumaya iten en önemli faktörlerden biri. Blog Yazısı1, Blog Yazısı2 şeklinde blog hakkında yazdıklarıma aynı başlığı koysaydım birincisini okurdunuz muhtemel, diğerlerine bakacağınızı hiç sanmıyorum. Yazılarınızda farklı başlıklar koymanızı tavsiye ederim.

Yazı içeriğinizi en iyi ifade eden  ve anahtar kelimeyi içinde bulunduran başlıklar tercih edin. 

Bazen yazı başlıklarını abartanlar da  oluyor. Travmatik ve insanları rahatsız eden kelimeler kullanıyorlar. Ben böyle başlıkları tıklamıyorum. Artık ilgi çekici başlıklar değil aradıkları, ilgilendikleri konuları içeren başlıklar insanların dikkatini çekiyor. 10-20 yıl önce pazarlama taktikleri artık geçerli değil. Bu gibi taktikler artık basit ve alelade geliyor. Bu benim izlenimlerim.

Tabii farklı ve kaliteli bir başlık bulabilirseniz çok iyi olur. Buna bir sözüm yok.
blog yazmak isteyenlere öneriler

Yazımın sonuna gelirken şunu belirtmeden geçemeyeceğim; bloğun içeriği, hızı, tema ile ilgili pek çok şey dolaylı ya da doğrudan Seo konusuna giriyor.  Seo açısından söylenecek pek çok şey var. Ben anahtar kelime ve yazı başlıklarından bahsettim sadece bir başlangıç olması nedeniyle... Dediğim gibi dolaylı ya da doğrudan pek çok şey seo ile ilgilidir. Temanızın hızından, tasarıma kadar  uzar gider...

Blog açacaklara  tavsiyelerimi sundum. İşin içine girdikçe blog hakkında daha çok şey öğreneceksiniz aslında. Bu ilk adım en zor kısım. Blog yazmak istiyorsanız ertelemeyin bir başlangıç yapın, derim.

Blog Açacaklara Tavsiyeler adlı yazımı iki yıl önce yazmıştım.  Bana gelen sorulardan bu yazımın devamı niteliğinde ve daha geniş olarak ele aldığım bir yazı yazmam gerekliliğini hissettirdi.
Ayrıca Blogger olmak isteyenler için öneriler sayfama da göz atabilirsiniz.

10 yorum :

  1. İyi akşamlar,
    İnternette yığınla bilgiler doluyor. Yanlış doğru sonra kopyalanmış hatta yayın izni alınmadan konulmuş yayınlar var. Ancak yıllar geçse de aynı şekilde güzel güzel içerik üretmeye devam ediyorsunuz. Her yiğidin harcı değil doğrusu.. Güzel bilgiler ve üretici önerilerle dolu başlıklar için bizler size çok teşekkür etmeyi borç biliriz! :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Bu takdir dolu yorumunuz için çok müteşekkirim. Çok naziksiniz. Doğrusunu söylemem gerekirse böyle bir yorum almayı hiç ummuyordum. Beni mutlu ettiniz:)
      Teşekkür ederim. Sevgiler, saygılar...

      Sil
  2. Gerçekten çok samimi ve bilgi dolu paylaşım olmuş blog açmak konusunda emeğinize sağlık. :) Blog açmak isteyenlere tavsiyeler :) seo olsun bu yorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum, gerçekten çok düşüncelisiniz. Benim o başlığa benzer bir içeriğim var aslında. Bu yazım en son yazdığım ve biraz daha geniş ele aldığım için bahsettiğiniz anahtar kelimede çıkması tabii daha güzel olur. Çok teşekkür ederim...Sevgiler,saygılar

      Sil
  3. Merhaba,teşekkürler.Bazen bende neden okuyucu kitlem yok diye düşünüyorum,motive oldum sayenizde :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, rica ederim. Motive olmanıza biraz da olsa katkım olduysa ne mutlu bana. Başarılar diliyorum :)

      Sil
  4. Henüz yeni bir blog açtım ve yazmaya karar verdim. Blog yazma konusunda gezinirken açık, net,sade ve bilgi dolu bu paylaşımızı gördüm. Okuduğumda gerçekten kafamdakitğm sorulara cevap buldum. Artık sıkı bir talipçinizim. 👍 Emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, yazımın faydalı olmasına gerçekten memnun oldum.
      Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim. Çok sağ olun. Bloğunuzda başarılar diliyorum. Sevgiler, saygılar...

      Sil
  5. Merhaba, ben daha bugün blog sayfası açtım ve ne yazacağımı bilemedim. Sonra araştırırken sizin yazınıza denk geldim. Çok güzel açıklamışsınız aslında. Ama benim aklıma bir şey takıldı. Blog yazmaya başlarken film ile ilgili yazdık diyelim ilk yazımızı. Ondan sonra mesleki hayatımla ilgili bir şeyler yazsam çok saçma ve gereksiz mi olur?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, neden saçma olsun ki istediğiniz gibi yazabilirsiniz. İşin başında olduğunuz için motivasyonunuz düşmemesi açısından bence istediğiniz gibi yazın.
      Belli bir süre sonra zaten kendiliğinden ne konuda yazmak istediğiniz bir şekilde netleşiyor ve o yönde ilerliyorsunuz. Kendinizi bu konuda kısıtlamayın bence.
      Eğer İçinize sinmiyorsa ikinci bir blog açarak farklı iki alanda da yazmayı sürdürebilirsiniz. Bu size kalmış. Ayrıca diğer blogları araştırırsanız, incelerseniz her alanda yazanların da olduğu göreceksiniz.
      Benim bu bloğumda mesela film listeleri olduğu gibi farklı alanlarda başlıklar da var.

      Umarım sorunuza biraz olsun yanıt verebilmişimdir.
      Bloğunuz hayırlı uğurlu olsun. Başarılar diliyorum.

      Sil