Sayfa Başına Dön

Nobel Odullu Yazarlar ve Kitaplari

Hiç yorum yok
nobel ödüllü yazarlar ve eserleri
En son okuduğum kitabın yazarı  Nobel ödülü sahibi olduğunu anımsayınca bir fikir geldi aklıma. Bloğumda  Nobel Ödüllü Yazarları listelemeliyim  kesinlikle dedim.

Yalnız Nobel Edebiyat Ödülü bazı yazarlar için  şu kitabından dolayı verildi gibi bir niteleme kullanılırken bazı diğer yazarlar içinse kitaplarında şu özellikler kullandığı ya da yenilikler getirdiği ...gibi genel bir çerçevede verildiği edindiğim izlenimlerim arasında.

Nobel edebiyatı kazanmış çok fazla yazar var aslında. Ben belli başlı Nobel ödülü kazanmış yazarlara yer verdim.

Yazarların ödül alma  gerekçelerini de buraya alıntı içinde ekledim. Nobel Ödüllü kitaplar da böylece bu alıntılardan fark edilebilir...
 Kimi yazarlar belirttiğim gibi kitaplarından dolayı, kimileri de  yazarlıktaki öne çıkan özelliklerinden, kazandırdıkları yeniliklerinden dolayı almışlar.

1-Kazuo İshiguro: (2017)
Japon asıllı İngiliz yazar geçen sene edebiyat alanında ödüle hak kazandı. Tabii benim gibi birçok
nobel kazuo ishiguro
kişi  bu ismi duyunca pek şaşırmadığını düşünüyorum. Kitapla biraz haşır neşir olan kişilerin tanıdığı, uzaktan yakından bildiği bir isim.

2017 yılında yazarın  Nobel Edebiyat ödülü kazandığını duyunca  Beni Asla Bırakma kitabını okuduğumu anımsadım. Şimdiler de onun Günden Kalanlar adlı kitabını okuyorum. Yazarın ilk romanı Uzak Tepeler kitabı hakkında olumlu yorumlarla karşılaştığım için okumayı düşündüğüm eserler arasına girdi.

 Kazuo İshiguro'nın yazma süreci ile ilgili daha önce edindiğim bir bilgi dikkatimi çekmişti;  yazarın  roman yazmadan önce iki yıl boyunca araştırdığını bir yıl da  kitabını yazmaya ayırdığını öğrenmiştim. Yazarların kitap yazmadan önce araştırma süreci olduğunu yeni yeni öğreniyorum.

Yazarın Ödülü Kazanma Gerekçesi:
''Büyük duygusal güce sahip romanlarında dünyayla kurduğumuz ilişkiye dair yanıltıcı hislerimizin altındaki uçurumu ortaya çıkardığı için''

Yazarın Kitapları:
Uzak Tepeler (1982)
Değişen Dünyada Bir Sanatçı (1986)
Günden Kalanlar (1989)
Avunamayanlar (1995)
Çocukluğumu Ararken
Beni Asla Bırakma (2005)
Gömülü Dev (2015)

2-Gabriel Garcia Marquz (1982):

G.Garcia Marquz nobelG.G. Marquz 1982 yılında ödüle layık görülmüştür.
Yazarın en sevdiğim kitabı Kırmızı Pazartesi'dir.  Kolombiyalı yazarın büyülü gerçeklik türünde ifade edildiği  Yüzyıllık Yalnızlık adlı kitap yazarın en önemli başyapıtlarından biri sayılır...

Bu romana aşırı hayran olanlar bir de kitabı sevemeyenler olarak iki kesim olsa da eser edebiyat alanında  önemli bir yer edinmiştir.

Gabriel Carcia Marquz'a ödül verilme gerekçesi:
"Fantastik ve gerçekçi yazımın bir arada bulunduğu hayal gücünün zengin dünyasından oluşmuş, bir kıtanın hayatı ve ihtilaflarını yansıtan, romanları ve kısa öyküleri için''

Başlıca Eserleri:
Yaprak Fırtınası (1955)
Albaya Mektup Yok (1961)
Yüzyıllık Yalnızlık (1967)
Kırmızı Pazartesi (1981)
Kolera Günlerinde Aşk (1985)
O iki Gezici Öykü (1992)

3-Rabindranath Tagore (1913):
Hint yazarın Gora adlı kitabını okumuştum. Eğer İngiliz Viktorya dönemi yazarların kitaplarını 
nobel ödülü kazanmış yazar
seviyorsanız  Hint versiyonu Gora kitabını da çok seveceksiniz.

Ödülü Kazanmasındaki Gerekçe:
"Mükemmel yeteneği ile, batı edebiyatının bir parçası olan kendi İngilizce kelimeleriyle ifade ettiği şiirsel görüşü yoluyla son derece hisli, taze ve güzel dizeleri için"

Bazı Kitapları:
Gora (1910)
Bahçıvan
Aşka Çağrı
Büyüyen Ay

4-Knut Hamsun (1920):
Knut Hamsun nobel
Norveçli yazar Knut Hamsun'ın en meşhur eseri Açlık kitabını daha önce okumuştum.

Yazara Nobel'i kazandıran eserin Dünya Nimeti adlı roman olduğunu ödülü kazanma gerekçesini okuduğumda öğrendim. Bu kitap hakkında yazılan yorumlar oldukça iyi, Nobel ödüllü bir kitap olması da bu eserin okuyacağım kitaplar arasına girmesine neden oldu...

Gerekçe:
''Dünya Nimeti veya Toprak Yeşerince adlı muazzam çalışması nedeniyle''

Başlıca Kitapları:
Açlık (1890)
Pan (1894)
Dünya Nimeti (1917)

5-Andre Gide (1947) :
andre gide
Fransız yazar Andre Gide beğendiğim yazarlardan biridir. Pastorel Senfonisi adlı kitabını severek okumuştum. İsabelle, Dar Kapı eserleri de okunmaya değer...
 Yazarın en ünlü eserlerinden  biri de Kadınlar Okulu. Okumayı düşündüğüm kitaplarından biri olduğunu söyleyebilirim.

Gerekçe:
"Korkusuz bir hakikat sevdası ve keskin psikolojik anlayışı ile sunduğu insan sorunları ve durumları hakkındaki, kapsamlı ve sanatsal olarak kaydadeğer yazıları için''

Eserlerinden Bazıları:
Ayrı Yol (1902)
Dar Kapı (1909)
Pastorel Senfoni (1919)
İsabelle (1911)
Kalpazanlar (1925)
Kadınlar Okulu

6-Albert Camus (1957)
nobel odullu yazar
Nobel Ödülü kazanan en genç yazardır. Yabancı adlı eserini  okumuştum. Okumayan da kalmamıştır sanırım.
Gerekçe:
"İnsan vicdanının sorularını akıllı bir ağırbaşlılıkla aydınlattığı, önemli ebedi üretimleri için"
En Önemli Eserleri:
Yabancı
Veba
Düşüş

7-John Steinbeck:(1962)
ABD'li yazarın  Fareler ve İnsanlar ve İnci kitaplarını okumuş ve beğenmiştim. Nedense bu yazarın Nobel alması tartışmalara yol açmış zamanında. Yazarın okuduğum iki kitabı da kaliteli bana göre...Nobel almaması için bir neden göremiyorum...

Gerekçe:
"Sempatik mizahın ve sosyal keskin algının kombinasyonu, gerçekçi ve yaratıcı yazıları için''

En Temel Eserleri:
Bitmeyen Kavga (1936)
Fareler ve İnsanlar (1937)
Gazap Üzümleri (1939)
İnci (1947)



8-William Goldbing:(1983)

İngiliz yazar Goldbing'in Sineklerin Tanrısı kitabı en bilinen eseri. Bu yazarın diğer kitaplarını hiç bilmediğimin farkına vardım. Bu yazı vesilesiyle araştırdım.

Gerekçe:
''Günümüz dünyası insanının durumunu aydınlatan; yazılarının çeşitliliği, gerçekçi anlatı sanatının açıklığı ve hayali yazılarının evrenselliği ile karakterize romanları için''

Yazarın Eserleri:
Sineklerin Tanrısı
Kule
Piramit
Serbest Düşüş



9-Ellias Canette (1981):
nobel kazanmış yazar
Ellias Canette'nin Körleşme adlı yapıtını okuduğun dönem maalesef okuyamama sendromuna denk geldiği için yarım bırakmıştım. Diğer yarısını da umarım başka uygun bir zamanda okurum.

Gerekçe:
"Sanatsal gücün ve düşüncelerin zenginliği, ve geniş bakış açısıyla karakterize yazıları için"

Yazarın En Bilinen Eseri:
Körleşme

Toni Morison (1993) 

nobel ödüllü yazarlarAmerikalı yazar Toni Morrison'ın Mavi Göz kitabını okumuştum. Yalnız romanın bazı sahneleri gözümün önünden hiç gitmiyor.

 Kitapları seçerken mümkün olduğunca beni olumlu etkileyecek türden seçmeyi tercih ediyorum. Maalesef  ne kadar uzak kalmaya çalışsam da  yeterince  dehşet verici haberlere maruz kalıyoruz bir de okuduğum kitapların sarsıcı olmasını istemiyorum. Neyse okudum bir kere...

Yazarın Sevilen romanı en meşhur eseri. Maalesef Mavi Göz romanından sonra yazarın kitaplarından kaçındığımı söyleyebilirim.

Gerekçe:
"Amerikan gerçeğinin önemli bir yönüne hayat veren, şiirsel ifadeler ve hayal gücü ile karakterize romanları için"

Heinrich Böll (1972 ):
nobel yazarAlman yazar 1972 yılında Nobel Ödülüne layık görülmüştür.
Cüce ile Bebek adlı kitabını okumuştum.

Ödül verilme gerekçesi:
"Onun zamanındaki geniş bakış açısı ve hassas bir beceriyle karakterize Alman edebiyatının yenilenmesine katkıda bulunan yazıları için"

Yazarın Bazı Kitapları:
Babasız Evler (1954)
Ve O Hiçbir şey Demedi (1954)
İlk Yılların Ekmeği (1955)
İrlanda Güncesi (1957)
Cüce ile Bebek
Palyaço (1963)
Fotografta Kadın da Vardı (1971)


Jean  Paul Satre (1964):
satre nobel
Felsefik tarzda yazdığını düşündüğüm için yine okumaktan kaçındığım yazarlardan. Keşke felsefe dersleri gördüğümüz zamanlarda onun kitaplarını okusaydım diyorum.

Jean Paul Sartre deyince aklıma hep  Albert Camus gelir; Albert Camus deyince de Sartre. Aynı dönemde yaşamış, aynı ülkenin vatandaşı olmaları bunda büyük etken sanırım.

Aynı yıllarda yaşamış olan bu ikili aynı zamanda iyi arkadaşlarmış. Daha sonra araları açılmış tabii...

 Fransız yazar Sartre, Nobel ödülünü reddetmiş. Reddetme nedeni açıklayan mektup internette karşıma çıkınca göz atma fırsatı buldum.  Açıkçası sert bir üslupla yazılmış bir mektup beklerken; oldukça naif, iyi düşüncelerle yazılmış bir içerikle karşılaştım.

Ödülün Verilme Gerekçesi:
"Zengin fikirlerle ve gerçeği arayış ve özgürlük ruhu ile dolu, geniş kapsamlı etki gösteren eserleri için"

Başlıca Eserleri:
Bulantı
Duvar

Thomas Mann(1929):
thomas mann nobel ödüllü yazar
Yazarın ilk kitabı Buddenbrooks Ailesi adlı romanı ona  Nobel'i kazandırmış. Yazarın bu kitabını ilk kez duyduğumu da itiraf etmeliyim.

Alman yazarın  önemli eserlerinden biri olan Büyülü Dağ adlı yapıtını okumayı her düşündüğümde okunması zor bir kitap olduğuna dair yorumlarla karşılaştım. Okumaktan vazgeçtim.

Zihnen en güçlü hissettiğim bir zamanda tüm zor okunan kitaplara el atmayı düşünüyorum. Bu ne zaman olur, bilemiyorum. Tabii o kadar okunacak kitap varken zor okunan eserlere sıra geleceğini de pek sanmıyorum.

Gerekçe:
"Başlıca, çağdaş edebi çalışmaların klasiklerinden biri olarak tanınan, fevkalade romanı Buddenbrooks (Buddenbrooks Ailesi ) nedeniyle''

Temel Eserleri:
Buddenbrooks Ailesi(1901)
Venedikte Ölüm (1912)
Efendi ile Köpeği (1919)
Zor Saat
Büyülü Dağ (1924)
Değişen Kafalar
Doktor Faustus (1947)

Jose Saramago (1998):
Jose saramago nobel
Portekizli yazar 1998 yılında  Nobel'in sahibi olmuştur. Yazarın kitaplarını bir türlü okumaya başlayamadım.

 Özellikle Körlük romanı ile ilgili o kadar iyi yorumlarla karşılaşmış olsam da okumak pek içimden gelmedi maalesef. Nokta ve virgülden başka noktalama işareti kullanmayan ve cümleleri uzun tutan  bir yazar olarak namını duymam bunda büyük etken sanırım.

Ancak muzip yazdığı ile ilgili bilgilerle karşılaşınca yazarın kitaplarına karşı bir sempatim oluştu. Bu liste hazırlama işi  bana Jose Saramago'yu kazandırdı diyebilirim.

Nobel Verilme Gerekçesi:
"Bizim, aldatıcı gerçekliği sürekli olarak bir kez daha kavrayabilmemizi sağlayan; hayal gücü, merhamet ve ironi ile oluşturduğu kıssaları için''

Yazarın Başlıca Eserleri:
Körlük
Ölüm Bir Varmış Bir Yokmuş
Görmek
Magara
Umut Tarlaları
Ressamın El Kitabı
Küçük Anılar
Yitik Adamın Öyküsü
Suların Sessizliği
Filin Yolculuğu
Bütün İsimler
Mızraklar
Ölümlü Nesneler
Kabil

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder