Sayfa Başına Dön

Dunya Klasiklerine Hangi Kitaplardan Baslamali?

2 yorum
                            dünya klasiklerine başlamak
Dünya klasiklerini okumaya hangi kitaplardan başlamalıyım? Klasikleri okumak istiyorum hangi eserleri önerirsiniz? gibi bazen sorular geliyor bana.  Böyle sorularla  karşılaşınca klasikleri okumaya yeni başlayanlar için kendi tavsiyelerimin olduğu bir yazı yazmak kaçınılmaz oldu benim için. 
Gözlemlediğim kadarıyla klasiklere karşı bir önyargı var. Klasiklere başlamak için öncelikle bu önyargıların, genelleştirilmiş düşünce biçimlerinin değişmesi gerekiyor. Klasik kitap tavsiyelerine geçmeden önce bu önyargıları yıkmak için birkaç fikir paylaşmak istiyorum.

Dünya Klasiklerini Kesinlikle Gözünüzde Büyütmeyin:
Klasikleri okumanın önünde en büyük engel insanların klasikleri gözünde büyütmeleri sanırım.
Dünya klasikleri nedense çok ağır, sıkıcı kitaplar olarak algılanıyor. Evet anlaşılması zor kitaplar var; ancak bu kitaplar çok fazla değil. Kısa sürede bitireceğiniz, dili sade, akıcı kitaplar da yadsınamayacak  kadar çok. Aşağıda verdiğim listedeki kitapları okuduğunuzda ne demek istediğimi daha iyi anlayacaksınız. 

Dünya Klasiklerine Hangi Kitaplardan Başlamalı?
Kişinin yaşı, ilgi alanı, ruh hali, önceden ne kadar kitap okuduğu gibi kişilerin beğenisini etkileyen en önemli faktörlerden birkaçı.  Klasikler için olduğu gibi tüm diğer kitaplar için geçerli bir durum bu tabii. O nedenle kitap seçimini yaparken kendinize uygun olanı seçmeniz gerekiyor. Bu da kitapları  araştırarak kendi içinizde bir değerlendirme yaparak ulaşabileceğiniz bir konu.

Ben 18'li yaşlarımda elime hangi kitap geçse rahat bir  şekilde okuyabiliyordum. Kitaba kendimi o kadar veriyordum ki kitabın bana ne anlatmaya çalıştığına odaklandığım için okuduğum her kitabı bitiriyordum. Şimdilerde maalesef bu özelliğimi kaybettiğim için bir eserin  konusunu önce araştırmak zorunda kalıyorum.
İlgimi çeken bir konuyu yakaladığım anda internette çok fazla olumsuz yorum yapılmamışsa o kitabı okumaya karar kılıyorum. Her zaman hatırlayın, başta ilgiyle başlanan bir kitap her zaman bitirilme şansı daha fazladır. Aşağıdaki kitapları önce araştırmanızı ilginizi çeken bir konusu olana öncelik vermenizi öneririm.

Eserlerin Yazı Dili ve Anlatımı:
Bazı eserlerin yazı dili ve anlatımı akıcı olmayabiliyor. Dili sade olsa da cümleler bazen akmıyor. Eğer kitabı okumaya başladığınızda zorlanırsanız, bırakmayın. Her yazarın üslubu, yazım stili farklı. Eserin yazım stiline alışıncaya kadar kitaba şans tanımanızı öneririm. Bir süre sonra beyin o dile alışınca okumanızın akıcı şekilde ilerlediğinizi göreceksiniz. Mesela ben Aşk ve Gurur isimli romanı okuduğumda dili çok akıcı gelmediği için beni biraz hayal kırıklığına uğramıştı. Belli bir süre sonra yazım diline alışınca kitabın içine ancak girebilmiştim. Tabii konusunu bildiğim için devam etmemi sağlayan diğer bir etken oldu.

Klasiklere Başlamak İsteyenler için Öneriler:
1-Yüzbaşının Kızı (Aleksandr Puşkin)
2-Satranç (Stefan Zweig)
3-Zaman Makinesi (H.G. Wells)
4-Büyük Umutlar (Charles Dickens)
5-David Copperfield (Charles Dickens)
7-Bülbülü Öldürmek (Harper Lee)
8-Dönüşüm(Franz Kafka)
9-Fareler ve İnsanlar (John Steinbeck)
10-İnci (John Steinbeck)
11-Sineklerin Tanrısı (William Golding)
13-1984 (George Orwell)
14-Jane Eyre (Charlotte Bronte)
15-Denizin Altında 20bin Fersah (Jules Verne)


Kısa sürede biten kitaplar değil de başyapıtları okumak istiyorum ben derseniz:

1-Anna Karanina (Tolstoy)
2-Sefiller (Viktor Hugo)
3-Vadide Zambak (Balzac)
4-Suç ve Ceza (Dostoyevski)
5-Germinal (Emile Zola)
6-Madam Bovary (Gustave Flabert)
7-Monte Kristo Kontu (Alexandre Dumas)


2 yorum :

  1. yazınız gerçekten yararlı olmuş çok teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, yazıyı faydalı bulmanıza sevindim. Sevgiler, saygılar...

      Sil