Sayfa Başına Dön

Ajandayi Nasil Değerlendirebiliriz?

5 yorum
Defterlere ilgimi bilen aile bireyleri  ellerine geçen ajanda, defter olunca direkt bana hediye ediyorlar. Evde bir hayli ajanda, defterim var. Bazıları çok güzel kullanmaya kıyamıyorum, bazılarını da pek kullanışlı gelmediği için bir kenarda duruyor, bazılarını da ben hediye olarak yakınlarıma veriyorum.

Defterleri farklı amaçlar için kullanıyorum. Ajanları ne için kullandığımla ilgili fikirlerimi, boş deftere ne yazılabilir? Boş defter değerlendirme ile ilgili  önerilerime bu sayfamda yer verdim.

Öncelikle ajanda, boş defter kullanımı için bilmeniz ya da üzerinde düşünmeniz gereken birkaç detay var: İlgi alanınız, hobileriniz nelerdir? Bu şekilde düşünerek fikirler bulabileceğiniz gibi hayatınızda ve kendinizde değişiklikler yapmayı düşünüyorsanız  yine bu aşamada da defterinizi ne amaçla kullanacağınız konusunda  fikirler bulabilirsiniz.  

Boş defterleri nasıl değerlendirebiliriz?
1-Kitap ajandası ya da okuma defteri:
 
Okuduğunuz kitapların analizlerini, yorumlarını, bilgilerini not alabileceğiniz bir defter çok hoş olabilir. Benim en çok uygulamayı istediğim defter türü. Ne kadar bloğumda kitap yorumlarına yer versem de bir defterde, okuduğum tüm kitapları arşivlemeyi çok istiyorum. Kitapla ilgili görüşlerimi not almak beni nedense hep çekiyor.   

Aslında okuduğunuz, o  an öğrendiğiniz bilgileri bir deftere yazmak güzel bir alışkanlık. İnsan doğası unutma eğilimde oluyor. Hatırlamak adına notlar çok yardımcı olabilir. Bazen anımsayamadığım kitapları, bilgileri bloğumda yazdıklarıma bakarak hatırlıyorum. Notlara şöyle göz gezdirmek yeterli oluyor. Yalnız hiç not almadığınız bir konuyu hatırlamak o kadar da güç. Okuduğunuz kitapların isimleri, içeriği, öğrendiğiniz bilgilerin yer aldığı defter size çok şey katarken  yazma eylemi ile birlikte yazma kabiliyetinizi gelişmesini sağlayacaktır. Bir taşla on kuş vuracağınız yöntemlerden biri. 

Mesela benim küçük bir not defterim var. 2015-2019 yılları arasında okuduğum kitapların listesi yer alıyor. Bu beni okumaya teşvik eden yöntemlerden biriyken bazen okuduğum kitap isimlerini hatırlamadığımda, ikilemde kaldığımda  not defterimden faydalandığım çok olmuştur. Kaç kitap okuduğunuzu görmek de ayrıca çok haz verici oluyor. Benim de böyle bir huyum var işte.

2-Günlük:
Günlük tutmanın inanılmaz faydaları var. Belki kafanız çok karmaşık, dertleşmek, kendinizi ifade etmeye ihtiyacınız var. Ruhunuz ve zihninize bir yolculuk için ideal ve bilinen yöntemlerden biri de günlük tutmak. Böyle günlük yazma fikri ilginizi çekerse günlük tutmanın faydaları  başlıklı yazımı da okuyabilirsiniz.

3-Rüya Günlüğü:
Belki ilginç, değişik bir yöntem arıyorsunuzdur,  rüyalarınızı yazmak güzel olabilir.  Rüya günlüğü yazıma göz atabilirsiniz.
 
4-Kişisel Gelişim Defteri:
Benim gibi kişisel gelişim konularına meraklıysanız bu alanda önemli teknikleri, bilgileri not alabileceğiniz bir defter çok işinize yarayacaktır. Ben yıllar önce genel olarak her yöntemi bir deftere yazarken ilerleyen zamanlarda daha spesifik defterler kullanmaya başlamıştım. Kişisel gelişim notları olan defterimle birlikte şimdi sadece bir tekniğe yer verdiğim defterlerim var. 

5-Hayat Kitabı (Uygulama Defteri de diyebiliriz):
Her gün yapmanız gerekenleri belirlemenize rağmen bazen bu aktiviteleri, uygulamaları yapıp başka gün bırakıyor musunuz? Bunun en önemli sebeplerinden biri unutmak. Yapacaklarınızı en ayrıntısına kadar yazılı bir defteriniz olduğunu düşünün ya da kendinize hatırlatmanız gereken fikirlerin olduğu bir defter, her gün göz attığınızda uygulamaya geçmek konusunda en güzel çözümü bulmuş olacaksınız.

6-Kelime Defteri:
18'li yaşlarımda kitap okurken bilmediğim sözcükleri deftere not eder, anlamlarını yazardım. Bazen farkında olmadan bu kelimeleri kullanıyormuşum. Tam sohbet esnasında  birileri bu kelimenin anlamı nedir diye sorduklarında  çok şaşırıyordum. O kadar kanıksamışım ki sözcükleri başkaları için yabancı olduğu hiç aklıma gelmiyordu. O dönem yaptığım bu çalışma bayağı etkili olmuş. Kelime hazinesini geliştirmek isteyenler için muazzam güzel bir yol.
boş defterleri değerlendirme


7-Gezi Ajandası:
İlk okul yıllarında bir ödev verilmişti bize hiç unutmuyorum. Türkiye'deki her ilin kartpostallarını alıp bir deftere yapıştırmıştık. Çok hoş bir çalışmaydı. Günümüzde artık her insan geziyor, seyahat ediyor. Gittiğiniz yerlerde çektiğiniz güzel kareleri, deftere yapıştırıp oralarda yaşadıklarınızı, gezdiğiniz yerleri not alabilirsiniz. Arkadaşlarınıza bu defteri gösterebilir ya da kendiniz için bir anı, hatırlamak istediğiniz bilgiler olarak değerlendirebilirsiniz. Gerçi sosyal ağların yerini tutar mı bilemedim şimdi.
Ama gezdiğiniz yerler hakkında notlar tutabilirsiniz.

8-Biyografi Defteri:
20'li yaşlarımda tarihte önemli izler bırakmış kişilerin biyografilerini okur, insana değer katacak yöntem, fikirlerini  not alırdım. Sizlerin de biyografiye ilginiz varsa böyle bir çalışma yapabilirsiniz.

9-Dilek Günlüğü:
Yazmanın inanılmaz gücü var. Sorunlarımızı yazarak hafiflemeye çalışırken dilek ve istekleri yazmanın da oluşturucu, harekete geçirici bir etkisi bulunuyor. Bu çalışmayı ister spiritüel olarak ister zihni programlamak olarak değerlendirin hangisi size cazip geliyorsa size bırakıyorum. Yıllardır okuduklarım ve dinlediklerimden öğrendiğim bir şey varsa yazmanın çok etkili olduğu bir gerçek. 

10-Olumlama Ajandası:
Günümüzde olumlamalar çok popüler. Kendimizi değiştirmek için önce düşüncelerimizi değiştirmekle  başlamalıyız. Düşünceleri değiştirmenin  yollarından biri de zihni programlamaktır. Sizler kendiniz için beğendiğiniz, kendinize uygun olumlamaları seçerek defterinize yazabilirsiniz.  Ve her gün bu defterinizdeki olumlamaları, telkin ya da ilham veren cümleleri okuyabilirsiniz.

11-Fikir Defteri: 
Aklınıza gelen fikirleri yazmadığınız sürece unutulmaya mahkumdur. Eğer bloğunuz varsa, Youtube içerik üreticiyseniz hazırlayacağınız içerikler için aklınıza gelen fikirleri, bilgileri bir deftere not alabilirsiniz. Ben bloğumu açtığım yıllarda böyle bir defterim vardı. Beni motive ettiği gibi daha planlı hareket etmemi sağlıyordu. Tabii burada  fikir defterini sadece içerik üreticiler için örnek olarak göstersem de herkes kendi ilgi alanına göre kullanabilir.

12-Yazı Alıştırması:
Yazma kabiliyetinizi geliştirmek ve fikir bulmak için en güzel yöntemlerden biri her gün yazı alıştırması yapmaktır. Bir dönem yine uyguladığım yöntemlerden biriydi. Herhangi bir konuda yazabileceğiniz gibi, rüyalarınızı, sizi üzen olayları, okuduğunuz kitapları...gibi her şeyi yazarak yazma alıştırması da yapabilirsiniz. Fahrenheit 451 kitabının yazarı Ray Bradbury her hafta kısa bir öykü yazıp bitiriyormuş mesela.  Bazı yazarlar günde 1000 ya da 2000 kelime, bazıları 10 sayfa diye kendilerine göre belirledikleri bir limiti,  düzenli şekilde her gün  uyguluyorlarmış. Ne yazacağınız konusunda fikir bulmakta zorluk çekiyorsanız eğer  günlük tutmak da tercih edebilirler. Günlük tutmak da aslında bir nevi yazı alıştırmasıdır. 

13- Şükür Defteri:
Teşekkür etmenin, minnet duygusunun insanı iyi hissettirdiği yönde bilgiler  mevcut. Bunu bir deftere yazarak bir rutin oluşturabilirsiniz. 

14-Yemek Defteri:
Beğendiğiniz yemek, tatlı,...gibi tarifler için bir defter kullanabilirsiniz.

Şiir, roman, hikaye yazmak; izlediğiniz film, dizileri not almak; özlü sözleri yazmak  gibi boş defterleri, ajandaları  aklınıza gelebilecek pek çok şekilde değerlendirebilirsiniz.

5 yorum :

  1. Ben de çok severim ajanda, defter kullanımını ancak bununla ilgili bir disiplin sağlayamadım kendimde. Bazen canım sıkılıyor mobile alıveriyorum tüm notlarımı. :)

    Sizin listeniz oldukça açık ve net olmuş. Tebrikler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen ben de sıkıldığımda alternatif olarak Evernote kullanıyorum.
      Dijital ortamın nimetlerinden de kesinlikle yararlanıyorum.
      Listemi beğenmenize sevindim, çok teşekkür ederim.

      Sil
  2. Rica ederim. Ben de şükretme ile ilgili bir video izledim bugün. Şükretme egzersizinden bahsediyordu, bayağı motive eden bir videoydu. İzler izlemez tekrar şükretme egzersize başladım.
    Küçük bir not defteri edinmek ve yeni kelimeleri buraya yazmak gerçekten etkili olacağını düşünüyorum.
    Yorumunuz için çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  3. Önerileriniz için ben teşekkür ederim...

    YanıtlaSil
  4. Ben de sizin gibi düşünüyorum bilgilerin bir defterde, elimizin altında olması gerçekten daha kullanışlı ve pratik oluyor.

    Dua defteri çok güzel bir fikirmiş. Çok beğendim bu fikri. Teşekkürler...


    YanıtlaSil