Sayfa Başına Dön

Fikir Nasil Bulunur?

4 yorum
fikir bulma tekniği
Fikir nasıl bulunur? sorusu gerek biz blog sahipleri için olsun, gerek reklam dünyası için olsun gerek girişimciler için olsun en önemli konulardan biri. Tabii sadece bu saydığım alanlar için değil pek çok meslekler için de mühim bir mesele.

Yakın zamanda araştırdığım ve  öğrenmek isteğim konulardan biri özellikle Edison'un notlarını nasıl tuttuğudur. Ki bu konuda en başarılı isimlerden biri. Belki de en iyisi. Geriye 2000'den fazla defter bıraktığı ve birçok patent aldığı icatlarını düşününce  ister istemez onun bu konuda çalışmalarını da merak ediyor insan.

Günde 5 Fikir:
Aldığı patentler Edison'un fikir üretme konusunda başarısını çok net gösteriyor. Edison'un bu konuda yol gösterici bir önerisi de bulunuyor. Çok hoşuma gittiği için hemen uygulamaya karar verdim. ''Her gün 5 fikir üretin.'' Bu yılda yüzlerce fikir eder. İçinden bir tanesi işe yarasa  bile bu size yeter, diyor. Tabii Edison bunu mucitler için söylese de bizler her alana uyarlayabiliriz.

Bu öneri aklıma çok yattığı için Evernote'ta bir kategori açtım. Günde 5 Fikir başlığıyla...Ve her gün aklıma gelen fikirleri not ediyorum. Ya da bunu daha sürdürebilirliği olsun diye bir çizelge oluşturdum. Her şeyi aynı anda bütün olarak görmek planımı uygulamam için yararlı olduğu için bu çizelgenin bir sütununa  Bloğum için Fikirler başlığı ekledim, altına  en az bir tane olsa da  bir fikir ekliyorum.

Bloğumda yazıp yazmamın önemi olmadan bu fikirleri ekliyorum. Bu çalışmanın şöyle bir avantajı var. Aklınıza fikir gelmesi için  egzersiz yapıyorsunuz.  Ve bir gün aklınıza gelen bir fikri yazmaya değer bulduğunuzda harekete geçiyorsunuz.

Bu sadece blogla ilgili değil, öğrenmek  istediğiniz konular için de uygulayabilirsiniz. Henüz çok yeni uyguladığım bir yöntem olduğunu da söylemek istiyorum. Dediğim gibi  fikirleri uygulamayı düşünmesem bile muhakkak not ediyorum. Bir gün o fikri değerlendirmek amacıyla da tutuyorum.

Aslında isterse  değerlendirmeyelim; bu çalışma, fikir bulma konusunda zihninizi eğitecektir. Nasıl mı? Bu yöntemin bir  faydası  da şu; bugün fikir olarak ne yazsam sorusunu sormamıza  teşvik ediyor. Bu soruyu  gün içinde birkaç kez tekrar ettiğimde  fikirler aklıma bir anda geliyor.  Ve onu bir yere yazıyorum.

Not tutmak, yeni fikirlere zihnimde hem yer  açıyor,  hem de bir egzersiz gibi olduğu için beynim fikirleri yakalama üzerine çalışıyor.
fikir nasıl bulunur

Fikir Bulmak için Her gün Yazmak:
Bir ara her gün yazmak gibi bir alışkanlık edinmeye çalışmıştım. Aklıma o gün ne geliyorsa; okuduğum kitaplar hakkında, rüyalarım, hatalarım, aldığım dersler ..gibi her konuda yazıyordum. Ve bu yazdıklarım içinde bloğumda yazmak için fikir çıkıyordu. Hatta kurduğum cümleler o kadar iyi oluyordu ki o cümleleri kullanmaya karar verdiğim de olmuştur.

Fikir nasıl bulunur? derseniz her gün yazma rutini oluşturun, derim. Siz daha spesifik davranıp ele aldığınız konuyla ilgili yazılar yazabilirsiniz.

Her gün yazmayı; yazma kabiliyetimi geliştirmek için  uygulamış olsam da  her gün yaptığınız bu yazı alıştırması  fikir bulmak için muazzam etkili. Yayımlamadığım taslak olarak duran yazılar var. Yayımlayacak kadar bir değeri olmadığını düşünüp bıraktığım. Ancak orada bahsettiğim bazı fikirleri başka yazımda kullandığım oldu.  Bir nevi bu yazma çalışması; hem yazma hem fikir pratiği oluyor.

İlham perilerini beklemek yerine  her gün yazarak zihninizi çalıştırmak; bir gün olmasa beşinci gün, olmadı onuncu gün mutlaka size faydası olacak bir şeyler çıkıyor. Hem yazma becerinizi geliştirmek hem de zihninizde gizli saklı fikirleri ortaya çıkarmak için ideal bir yöntem....
fikir bulma tekniği

İyi Fikir Bulma Tekniği: 
Yakın zamanda çok güzel bir kitap keşfettim. Yazı dili o kadar sade ve anlaşılır ki su gibi okudum. Kitapta anlatılanlar o kadar doğru  ifade edilmiş ki hayatımda bir  tekniği bu kadar kolay algılamamışımdır. Tabii bu kadar kolay kavramanın sebebi anlatılanları daha önce çok kez deneyimlemiş olmamdan da kaynaklanıyor.
James Webb Young'un  kendi deneyimlerinden yola çıkarak Fikir Bulma Tekniği adlı kitabında bilgilerini bizlerle paylaşmış.

1. Adım: Materyal toplamak
Yazar fikir üretme tekniğinin ilk basamağı olarak materyal toplamaktır. Bilgi toplamak yerine insanlar ilham perilerinin gelmesini bekliyorlar. Bir fikir eski bir fikrin bir kombinasyonudur, diyor. O yüzden bir konuda araştırma yapmak, bilgi edinmek ilk madde. Yeni fikirler üretebilmek için önce mevcut bilgiyi kavramamız gerekiyor.

2. Adım: Öğrendiğin bilgileri sentezlemek, özümsemek
Öğrendiğimiz bilgileri özümsemeye başladığınızda iki şey gerçekleşir. Yeni küçük fikirler gelecektir. Bunları hemen bir kağıda not alın. Ne kadar saçma, eksik  olsa da yazın bu fikirleri. Bu süreçte gerçekleşen diğer bir şey enerjimiz düşüyor, pes etme safhasına geliyoruz. Tam bu noktada devam edin, diyor yazar. Fikirler ne kadar eksik, uydurma olsa da not etmeye devam edin.

Mesela bu yazımı hazırlarken vazgeçmeyi çok düşündüğüm anlar oldu. Fakat devam etmeye karar verdim. Pes etmedim. Yazdıklarımdan bazılarını sildim. Bu yazımı yazarken yeni fikirler ortaya çıktı: Fikirler fikirleri doğuruyor.

3-Adım: Çalıştığınız Konudan Uzaklaşın 
Bilgileri topladınız, özümsediniz artık konudan uzaklaşma zamanı. Müzik dinleyin, resim yapın, film izleyin; ama mümkün olduğunca üzerinde çalıştığınız  konudan uzaklaşın.
Ve işte tam bu sırada  hiç ummadığınız anda fikirler size gelecektir. Diş fırçalarken, gezerken..her hangi bir zamanda...

Anladığım kadarıyla  ilham perileri bir konuda bilgilendiğimiz,  kafa yorduğumuz, üzerinde düşündüğümüz, çalıştığımız,  sonra da o konuyu düşünmeyi bıraktığımız zaman geliyor. İlham perilerini beklemek yerine ilham perilerini bu yöntemle çağırın...Demek ki ilham perileri de davet bekliyormuş....
fikir bulmanın yolları

Fikir Nasıl Bulunur? (Jack Foster):
Yazar,  Fikir Nasıl Bulunur? isimli kitabında yukarıda değindiğim İyi Fikir Bulma Tekniği adlı kitabın içeriğini ele alıyor önce ve bu fikirleri kendisi de benimsediğini ifade ediyor. Daha sonra kendi deneyimlerini paylaşıyor. Ben kitabı pek anlatmayacağım. Daha çok hoşuma giden birkaç bilgiyi paylaşmak istiyorum sadece.

İki eski unsurun birleşmesinden yeni fikirler doğar:
Dali düşleriyle sanatı birleştirdi; gerçeküstücülüğü , Hutchins zil ile saati birleştirdi; çalar saati, Lipman kalem ile silgiyi birleştirdi silgili kalem ortaya çıktı. İki eski unsurun birleşmesinde yepyeni bir fikir doğar..

Eğer eski unsurlardan yeni fikirler doğuyorsa o zaman önce eski fikirleri bilmek, öğrenmek gerekiyor. Kitapta motivasyon sağlayan ve bana ilham veren bir örneği burada paylaşmadan geçemeyeceğim.

Ray Bradbury'unun  on iki yaşından beri her gün en azından bir şiir, bir makale ya da kısa öykü okuduğundan bahsetmiş. Hem de her gün. Ayrıca yazar on yıl boyunca her hafta en azından kısa bir öykü yazıp bitirirmiş.

Bu kadar disiplinli şekilde hem yazma hem de okuma süreci olması beni inanılmaz etkiledi. Yazarın kitaplarındaki başarısının ardındaki bu istikrarlı çalışmayı bilmek insanı gerçekten motive ediyor.

Farklı Bir Şey Yapın:
Daha önce ilgilenmediğiniz bir konuyu internetten araştırın. Daha önce gitmediğiniz restorana gidin, daha önce tatmadığınız bir yemeği deneyin. Latince öğrenin. Kısaca farklı bir şey yaparak üzerinizdeki ölü toprağı atın diyor yazar. Her zaman yaptığınız rutininizden farklı bir yapın. Örneğin Andre Gide her ay  hiç ilgi duymadığı bir kitap okurmuş.
Aslında farklı daha önce bilmediğimiz konularla ilgilenmek ufkumuzu açtığı için fikir bulma konusunda önemli bir yol olacaktır.

Yapabileceğinize İnanın:
En önemli konu insanın kendisine inanması. Eğer başarılı olacağınıza inanırsanız başarılı, aksini düşünürseniz başarısız olacağınız garantidir. Kendinizle ilgili düşüncelerinizi değiştirin. Fikir bulabileceğinize inanın. Zihninizde bir şeyi başarıp başaramayacağınız konusunda tereddüt eden düşünceler belirdiği an  sonuç hüsran olacaktır. 

Kısaca ya yapamazsam diye bir düşünce kürsüde konuşan bir kişinin anlatacaklarını unutmasına, bir golfçunun deliği kaçırmasına neden olduğu yönünde güzel bir örnek vermiş yazar. 

İster yapabileceğinize inanın ister yapamayacağınızı düşünün. Haklısınız (Henry Ford)

Eğlenin:
Eğlencenin yaratıcılığını arttırdığını bu nedenle eğlenerek bir işi yapmayı deneyin ya da çalıştığınız ortamın eğlenceli olmasını sağlayın. Yazarın bu düşüncelerine katılıyorum. Ne zaman eğlenerek bir yazı yazsam bayağı fikirler geliyor aklıma hem de yazım daha başarılı oluyor... 
fikir nasıl bulunur kitap

Bilim İnsanların, Yazarların, Ressamların  Fikir Bulma Yöntemleri:
 Edison, Einstein, Tesla ..gibi birçok bilim insanın çalışmalarında; yazar, ressam gibi..başarılı kişilerin sorun çözmek, fikir bulmak için kendine has  kullandıkları yöntemleri vardır.

Edison  üzerinde çalıştığı konuyla ilgili soruları tekrar eder, sonra elinde metal bilyelerle uyur. Uykuya daldığında elindeki bilyeler yerdeki metal tabağa düştüğünde  hemen uyanırmış. Uyandığında muhakkak o soruyla ilgili bir fikri yakalar. Not edermiş.

Salvador Dali ve Einstein  bu yöntemi bilye yerine  anahtar ile uygularmış. Uykuya dalma aşamasında anahtarın ellerinden düşmesiyle uyandıklarında zihnindeki görüntüleri, fikirleri kaydederlermiş.

Bu yöntemi hiç uygulamadım. Ancak buna benzer bir teknik uygulamıştım farkında olmadan. Şöyle uyumadan önce sorunumla ilgili soruyu  tekrar ediyorum. Sabah uyandığımda zihnimde bir fikrin dolaştığını anımsayarak uyanıyordum. Ancak bir yere not almadığım için unutuyorum genelde. Ya da zihnim devreye girdiği için o çözümü önemsemiyordum. Zaman  geçtikçe maalesef başka düşünceler araya girince o çözümden uzaklaşıyorsunuz. Uyanır uyanmaz yazmak önemli.

Tesla 'nın yeni bir icat için bir fikir düşündüğünde hayal gücünü kullanırmış. Kafasında her şeyi tasarlarmış. Ve zihninde nasıl tasarladıysa araç gerçekte de aynı şekilde çalışırmış.

Robert Louise Stevenson:
Bilinçaltının'nın Gücü adlı kitapta Stevenson'ın kitapları için konularını rüyalarının yardımıyla bulduğunu yazar. Uyumadan önce bilinçaltına her gün komutlar verdiğini ve uyurken bilinçaltı ona öyküler çıkardığından bahseder.
fikir bulma tekniği
Kreatif ve yaratıcı fikirler bulmak aslında herkesin yapabileceği bir şey. Önemli olan bu konuda zihninimizi eğitebilmek, araştırmak, bilgi edinmek...Ve öğrendiğniz konunuz üzerinde bir süre çalıştıktan sonra o konudan uzaklaşmak. Ya da benim gibi kendi ilgilendiğiniz konularda eksiklikleri fark ederek fikir bulma yolunu tercih edebilirsiniz.




4 yorum :

  1. güzel blog https://www.merakligencler.net/

    YanıtlaSil
  2. Fikir üretimi için gerekli bilgileri paylaştığın için teşekkür ederiz.

    YanıtlaSil