Sayfa Başına Dön

Mektup Türünde Yazılmış Eserler

Hiç yorum yok
mektup türünde yazılmış romanlar
Aslında günlük tarzında yazılmış kitaplarla  ilgili bir yazı hazırlıyordum. Ancak aklıma hep mektup türünde yazılmış eserler geldiğini için  önce bu konuya yoğunlaşmamın daha doğru olacağına karar verdim. İlkin yabancı yazarlar ve eserlerini daha sonra da Türk Edebiyatında mektup türünde yazılmış eserlere ve yazarlara yer verdim.

Türk Edebiyatından mektup tarzı eserleri hiç okumadığım için sadece kitap ismine ve yazarların adlarına değindim.

Mektup Türünde Yazılmış Eserler ve Yazarları:
1- Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu, Stefan Zweig:
Oldukça akıcı bir üslubu olan yazarımız Stefan Zweig'in  bir eseri. Tanınmış roman yazarı R.'ye meçhul bir kadından mektup gelir.
 Bu mektuplarda bu bilinmeyen kadının hayatını ve R. adlı yazarla arasındaki geçenleri öğreniyoruz. Karşılıksız bir aşk yaşayan bir kadın ve hayatına giren kadınları hatırlamayan bir yazar. Varın yaşanılanları siz düşünün.
Kitap yorumumu okumak isterseniz buraya tıklayabilirsiniz.

2- Genç Werther'in Acıları, Goethe:
Muhteşem bir klasik olarak çok övülen bir kitap. Eğer bu kitabı okuyacaksanız çok beklenti içinde olmadan okuyun. Beklentiniz ne kadar  yüksek tutarsanız beğenme ihtimaliniz o kadar azalıyor.

Yazarın ilk kitabıymış. Bu kitap yayımlandığı yıllarda çok ses getirmiş.. Bu romanın yayımlanmasından sonra intihar sayısı  arttmış. Siz yine de dikkatli olun. Buhranlı döneminizde okumayın. Ne olur ne olmaz.

Kitabı okuduğumda artık zihinsel olarak karmaşık bir anıma geldiği için mi bilemiyorum, çok sarsıcı  gelmedi bana. Tabii sonu iyi bitmiyor.  Bu edebi değeri yüksek kitabı bir kere daha okusam iyi olur sanırım..

3-Şatodaki Kadın, Anne Bronte:
Bronte kardeşlerin en küçüğü Anne Bronte'nin yazdığı kitap  mektup tarzında yazılmış. Belli bir yerden sonra baş karaktere verilen günlüğü de okuyoruz.
 Bu kitapla ilgili yorumumu buradan okuyabilirsiniz.

4-Milena'ya Mektuplar, Franz Kafka:
Kafka ve Milena 5 yıl mektuplaşmışlardır. Yalnızca 3 kez yüz yüze gelmişler. Bu kitap Kafka'nın Milena'ya gönderdiği mektuplardan oluşuyor.

 Usta yazarın mektupları,  üslubunu ve   hakkında bir şey  öğrenmek gibi bir amacınız varsa ilginizi çekebilir. Olay ve tutkulu bir aşk bekliyorsanız hüsrana uğrayabilirsiniz. Araştırdığımda  öyle sanıldığı gibi belirgin aşk olmadığı yönünde. Sadece fonda bir aşk esintileri olabilir.

 Mektuplardan oluşan bu eserde  Milena 'dan gönderilen mektuplar yer almadığı için biraz monoton, eksik kalıyor. Tekdüze günlük hayattan  bahsedildiği için biraz sıkıcı da gelebilir.

Daha sonra araştırdığımda kitabın sonlarına doğru Milena'nın mektuplarına da yer verildiğini öğrendim. Keşke karşılıklı sırasına göre mektuplar olsaydı daha iyi olurdu. Çok az okuduğum sonrasında devam edemeyip  bıraktığım kitaplardan biri. Halbuki yazarın üslubu için okumayı özellikle seçtiğim bir eserdi...

Felice'ye Mektuplar, Franz Kafka:  Yazarın nişanlısı Felice'ye yazdığı mektuplardan oluşan bir kitap.

5- İnsancıklar, Dostoyevski:
Yine mektup tarzında yazılmış bir eser olduğu için okumaya karar verdiğim bir kitaptı. Yazınsal olarak bana bir şeyler katacağını düşündüğüm için incelemeye almıştım. Ancak yarım bıraktığım
bir roman oldu. Direkt okuyup geçsem belki seveceğim bir kitabı, sırf üslubunu incelemek için yavaş yavaş ilerlediğim için kitaptan soğumama sebep oldu.

Rus yazar Dosteyski'nin ilk kitabıymış. İlk kitabıyla  tanınmaya başlayan  yazarlardan.  Dünya
 klasiği olan bu romanı  daha sonra okumayı  çok istiyorum.

6-Vadideki Zambak, Balzac:
Dünya klasiklerinden mektup tarzı yazılmış bir roman daha.
Bu kitabı uzun zaman önce okumuştum.Sanırım iki üç yıl önce.

Hatırladığım kitabın yarısına kadar geldiğimde hiç bitmeyen bir betimlemeler karşıma çıkınca okumam sekteye uğramıştım. Her gün biraz biraz okuyarak o bölümü bitirmiştim. Şimdi düşünüyorum da gerçekten betimlemeler o kadar uzun muydu yoksa bana mı öyle gelmişti.

Romanın sonunda mektubun kime yazıldığını anlayamamıştım. Açıkçası tekrar okumak da gözümde büyüdüğü için bu soru hep aklımda kaldı. Onun dışında güzel bir kitap.

7-İki Yeni Gelinin Anıları (Hatıraları),
 Balzac:

İki yakın arkadaşın birbirine yazdığı mektuplardan oluşan bir roman. Bu kitabı okumadım. Okuyanların yorumlarına baktım çok olumlu. Bayağı iyi bahsedilmekte bu eserden.

8-Leydi Susan, Jane Austen:
İngiliz yazar Jane Austen'in mektuplardan oluşan bir romanı. Kısa sürede bitirebileceğiniz bir
 kitap. Bu kitap hakkında yorumlara baktığımda hem olumlu hem de olumsuz yazılarla karşılaştım...
Yazarın bu kitabını açıkçası merak ediyorum. Mizah da içinde barındırdığını öğrenince okuyacağım
kitaplar arasına girdi.

9-Frankeinstein, Mary Shelley:
Mektup-roman tarzında sayılabilecek, bilim kurgu ve gotik türünde bir kitap.  Kaptan Walter'ın kız kardeşine yazdığı mektuplardan oluşuyor eser. Walter bir geminin kaptanıdır. Bir gün gemileri buzullar nedeniyle mahsur kalır. Kendini çok yalnız hisseden kaptan o sıralarda konuşacağı istediği gibi bir yabancı ile karşılaşır:  Dr. Frankenstein. Bu mektuplarda doktorun kendi anlatımıyla hikayesini öğreniyoruz.

Türk Edebiyatında Mektup Türünde Yazılmış Eserler ve Yazarları:
1-Handan, Halide Edip Adıvar:
Mektup tarzında yazılmış roman.

2-Piraye'ye Mektuplar, Nazım Hikmet Ran:
Nazım Hikmetin Piraye'ye yazdığı mektuplar  derlenerek kitap haline getirilmiş.

3-Canım Aliye, Ruhum Filiz;  Sabahattin Ali:
Sabahattin Ali'nin eşine ve kızına yazdığı mektuplardan oluşuyor.

4-Hep Genç Kalacağım
, Sabahattin Ali:

Sabahattin Ali'nin 1931-1948 yıllarında yazılmış mektupların hepsi bu kitapta yer alıyormuş.
Onun yazdığı ve ona gönderilen mektuplardan oluşan bir eser.

5-Yalnız Seni Arıyorum, Orhan Veli Kanık:
Orhan Veli Kanık'ın Nahit Fıratlı'ya yazdığı mektuplardan derlenen bir kitap.

6-Bir Kadın Düşmanı,
 Reşat Nuri Güntekin:

Mektup tarzında yazılmış bir roman.

7-Sönmüş Yıldızlar, Reşat Nuri Güntekin:
Bu kitap 21 hikayeden oluşuyor.
Sönmüş Yıldızlar, Bir Damla Gözyaşı, Bir Hazin Hakikat, Yalan, Bir Hayal Kırıklığı, Kumandanın Şoförü, adlı bölümler mektup tarzında yazılmıştır.

8-Okuruma Mektuplar, Nurallah Ataç:
Mektuplardan oluşan bir deneme kitabıdır.

9-Boşanmış Kadın(Mutallaka), Hüseyin Rahmi Gürpınar:
Gelin- kaynana geçimsizliğinden bir yuvanın dağılması sonucu; ayrılan eşlerin birbirine yazdığı mektuplardan oluşan bir roman.

Günümüzde Mektup Tarzı Yazılmış  Kitaplar:
Elveda Güzel Vatanım, Ahmet Ümit:
  İlk yayımlanma tarihi, 2015. Mektup tarzında yazılmış bir roman.

Yüreğinin Götürdüğü Yere Git, Susanna Tamaro:
 Bir dönem çok popüler bir kitaptı. 1994 yılında yayımlanmış bir kitap.Yaşlı bir kadının torununa yazdığı gönderilmemiş mektuplardan oluşun bir roman.

Bu yazım da ilginizi çekebilir:
Günlük Tarzı Kitaplar

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder